Airbus Military - San Pablo
Airbus Military - San Pablo

Geautomatiseerde montage van A400M met Leica Geosystems Laser Trackers

De eindassemblagelijn van de Airbus Military faciliteiten in Sevilla, Spanje, is de derde grootste vliegtuigfabriek in Europa na Toulouse en Hamburg en is verantwoordelijk voor de eindassemblage en uitlevering van de A400M, het nieuwste toestel van Airbus Military.

Ontworpen naar de erkende vraag naar een nieuwe transportvliegtuig voor de Europese luchtmachten, bevat de A400M de modernste materialen en technologie, die continu wordt geperfectioneerd in de civiele vliegtuigen van vandaag.

Het A400M of “Grijze Reus” project is het grootste carbonfiber vleugelassemblieproject binnen de Airbus Group en vormt een belangrijke stap voor het toekomstige assemblageproject van de A350. Kenmerken, zoals elektronische vliegtuigbesturing, carbon composiete structuren en een automatisch beladingsysteem zal nieuwe normen zetten voor bediening en veiligheid voor militaire bemanningen. De 600 M Euro investering in de fabriek moet uiteindelijk een jaarlijkse productie opleveren van 28 toestellen. De assemblage van het A400M militaire vliegtuig is verdeeld over verschillende stations.

Het eerste station is voor de vleugels. Hier wordt de centrale wing box, geproduceerd in Frankrijk, samengebouwd met de buitenste vleugels geleverd vanuit Broughton, UK. Het tweede station is verantwoordelijk voor de romp, samengesteld uit een Duits midden en achterdeel en een Franse “neus”. Het derde en laatste station is voor de complete assemblage van de eerste twee delen, samen met de motor en het staartstuk, dat het vliegtuig compleet maakt. Hoewel de drie stations verantwoordelijk zijn voor de assemblage van de verschillende componenten, zijn zij tevens verantwoordelijk voor de installatie van het brandstofsysteem, het elektrische systeem, de hydraulische componenten, lucht, etc… Als de assemblage van de A400M eenmaal gereed is, gaat deze naar een laatste teststation, waar meer dan 600 functionele tests worden uitgevoerd.

De eindcontrole bestaat uit een speciaal station, waar 50 tot 100 punten zullen worden gemeten zowel voor als na testvluchten. De doelstelling van de aanbesteding van het EADS A400M assemblageproject was eenvoudig: een flexibele, geautomatiseerde, eenvoudige en snelle oplossing vinden voor het meten van de gehele ruimtelijke geometrie van het vliegtuig! Bij de benchmarktest waren slechts twee leveranciers van lasertrackers betrokken.

Salomon Benasuly, verantwoordelijk voor het meetsysteem voor het rompassemblagestation herinnert zich: “Wij voerden veel tweelingtests uit met de twee verschillende merken met de verwachting de beste van de twee te selecteren. Zelfs als de eerste tracker altijd binnen de specificaties bleef, dan bereikte de Leica Geosystems lasertracker toch een veel betere nauwkeurigheid – ruim binnen de opgegeven specificaties - en een betere repeteerbaarheid. Omdat we ook al langdurige en positieve ervaring hadden met de lasertracker en de services geleverd door Hexagon Metrology…

Contact opnemen

Hexagon Metrology B.V. - Nederland, België en Luxemburg

Verkoop, service & ondersteuning Contactgegevens voor uw regio

» Contact

» Aanvraagfomulier

» E-Mail

Hexagon Metrology B.V.
Precision Center Benelux
Van Elderenlaan 1
5581 WJ Waalre
Nederland

Tel: +31 40 222 2210
Fax: +31 40 222 1715



Print Print