Airbus - St. Eloi
Case Study Airbus - St. Eloi

bus straalmotordragers geïnspecteerd met dubbele lasertracker setup

Het initiële plan om een tweede meetkamer te bouwen werd snel verlaten. «Gebrek aan ruimte en de moeilijkheden om een identieke kamer te construeren, dwongen ons om andere methoden te onderzoeken om tijdwinst te boeken.» verklaart François Richer. En dus werd snel het idee overgenomen om twee Leica Geosystems lasertrackers in te zetten om parallel met elkaar gesynchroniseerde metingen uit te voeren, met als hoofdvoorwaarde, dat het systeem eenvoudig in gebruik zou moeten zijn.

De Airbus locatie in St. Eloi in Toulouse, Frankrijk fabriceert alle motordragers voor de gehele Airbus vliegtuigfamilie. Motordragers bevestigen de straalmotoren aan de vleugels. De dragers zijn vrijwel onzichtbaar voor de passagiers, omdat zij verborgen zitten onder diverse aerodynamische behuizingen onder de vleugel. Zo onzichtbaar als ze zijn, zo absoluut cruciaal zijn ze voor de structuur van het gehele vliegtuig. Bijna 4000 montagepunten zorgen er voor, dat deze structuur bestand is tegen de fysieke stress, waaraan hij wordt blootgesteld. Leidingen voor hydrauliek, brandstof, elektrische energie en airconditioning voeren alle door de dragers, die de fysieke belasting overbrengt tussen motor en vliegtuig. Zij zijn blootgesteld aan temperatuurschommelingen van -40°C bij kruissnelheid tot 200 of zelfs 300°C tijdens opstarten van de motoren en zij staan bloot aan extreem hoge trillingsbelasting. De dragers vormen ook een belangrijk aerodynamisch component voor wat betreft luchtstromen om de motor. De productiekwaliteit van deze componenten is daarom absoluut kritisch voor de veiligheid en de prestaties van het vliegtuig.

De meetkamer van St. Eloi inspecteert zonder uitzondering elke drager voordat deze op het vliegtuig wordt gemonteerd. Iedere maand worden 80 dragers geïnspecteerd. François Richer, Company Customer Coordinator van de afdeling Kwaliteitsbeheer, legt uit: «De eerste meet- en controle-instrumenten waren Kern theodolieten met een camera en zelfklevende richtmerken. Deze methode vertegenwoordigde een ware technologische doorbraak in de 1990s. In 1999 kocht Airbus St. Eloi twee Leica LTD500 lasertrackers, die sequentieel werden gebruikt en in die tijd circa 600 dragers per jaar konden meten.» De exponentiële groei van de vliegtuigproductie, vanwege de toegenomen vraag, had tot gevolg, dat de capaciteit van de meetkamer snel onvoldoende werd. François Richer vervolgd: «Met toename van de doelstellingen van 54% in de periode van 2006 tot 2010, moesten we wat doen en een oplossing vonden om deze bottleneck…

Contact opnemen

Hexagon Metrology B.V. - Nederland, België en Luxemburg

Verkoop, service & ondersteuning Contactgegevens voor uw regio

» Contact

» Aanvraagfomulier

» E-Mail

Hexagon Metrology B.V.
Precision Center Benelux
Van Elderenlaan 1
5581 WJ Waalre
Nederland

Tel: +31 40 222 2210
Fax: +31 40 222 1715



Print Print