DaimlerChrysler - Dusseldorf
Case Study DaimlerChrysler - Dusseldorf

Leica T-Probe bespaart tijd, verbetert nauwkeurigheid

It keeps going and going and going - Hoewel de directe associatie van deze slogan ons naar een heel ander product brengt, is zij net zo goed van toepassing op de Mercedes Sprinter, die nu in haar elfde productiejaar is in de DaimlerChrysler AG fabriek in Düsseldorf. Het succesverhaal van de Sprinter is fenomenaal: hoewel de meeste voertuigen verouderd raken aan het einde van hun productie en het aantal geproduceerde voertuigen langzaam afneemt, bewijst de koning van de bestelbussen op de Europese markt het tegendeel, en schrijft zijn eigen succesverhaal. Nu in haar laatste productiejaar levert het huidige model nog uitstekende resultaten. Nooit tevoren was het aantal verkochte voertuigen in het laatste jaar van de productie hoger dan de cijfers van voorgaande jaren. In 1995, het eerste productiejaar van de Sprinter, verlieten 80.000 stuks de fabriek. In 2005, was dit aantal gestegen tot 150.000, wat neer komt op meer dan 600 Sprinters per dag. Over de laatste 11 jaar, rijden er in totaal 1,3 miljoen Sprinters rond. En nu gaat binnenkort het volgende model van de Sprinter in productie.

Het enige feit, dat nog indrukwekkender is, dan het gigantische aantal geproduceerde voertuigen, is het ongelofelijke aantal verschillende uitvoeringen. Dit zal ook van toepassing zijn op de volgende generatie Sprinter, die spoedig van de band zal rollen: anders dan met "gewone" auto's, die gewoonlijk in vier of vijf uitvoeringen worden geleverd, heeft de Sprinter 30 verschillende versies, alleen al voor wat betreft wielbasis, gewichtscapaciteit en de hoogte van de laadvloer. En dit is nog exclusief verschillende limited-production modellen, waardoor het totale aantal verschillende Sprintervarianten tot over de duizend komt. Deze versies kunnen verschillen in deurhoogte, grootte en vorm van de vrachtruimte, de daklijn kan verschillende gevormd zijn, enzovoort. Als men in gedachte houdt dat deze "kleine verschillen" zowel van toepassing zijn op passagiers als op vrachtuitvoeringen van de bestelbus, dan kan men zich gemakkelijk de omvang indenken van de uitdaging voor de logistiek en productie van apparatuur en hulpmiddelen. En alsof dit nog niet genoeg is wordt dit alles nog verder gecompliceerd door de eis, dat het huidige model van de Sprinter naadloos moet worden overgenomen door het nieuwe model. Hier zijn nauwkeurigheid en precisie duidelijk de hoogste prioriteit; voor de LTD700 Leica lasertracker met Leica T-Probe combi is dit letterlijk op het lijf geschreven…

Contact opnemen

Hexagon Metrology B.V. - Nederland, België en Luxemburg

Verkoop, service & ondersteuning Contactgegevens voor uw regio

» Contact

» Aanvraagfomulier

» E-Mail

Hexagon Metrology B.V.
Precision Center Benelux
Van Elderenlaan 1
5581 WJ Waalre
Nederland

Tel: +31 40 222 2210
Fax: +31 40 222 1715



Print Print