Duebendorf Aviation Museum
Leica T-Scan Case Study Duebendorf Aviation Museum

Historische Zwitserse Jet uit tijdperk van de Koude Oorlog volledig gedigitaliseerd Leica T-Scan

Vaker dan niet betreft industriële metrologie het uitvoeren van metingen op simpele, doodgewone, oersaaie meetobjecten. De inspecties zijn gewoonlijk net zo opwindend als gras zien groeien. Maar nu en dan komt er een opgave voorbij, die zo verschillend is als dag en nacht. Zoals het digitaliseren van een complete jachtbommenwerper, bijvoorbeeld. Zie de P-16.

Dit verhaal begint in 1948. Het oppercommando van de Zwitserse Luchtmacht volgde vol spanning de ontwikkeling van de Koude Oorlog en de daarmee samenhangende veranderende wereldorde in het kader van de bewaking van de Zwitserse bewapende neutraliteit - een politiek, die werd gesmeed tijdens WW-II, toen het land was omringd door oorlogvoerende naties en zelf aan het gewapende conflict wist te ontsnappen. De luchtmachtleiding was geïnteresseerd in het ontwikkelen van een jachtbommenwerper, wiens vlieg- en payloadkarakteristieken speciaal waren aangepast aan de eigenschappen van de complexe Zwitserse topografie. De hoge vereisten vroegen om bijna-supersonische topsnelheid, uitstekende manoeuvreerbaarheid en de mogelijkheid om te kunnen landen en opstijgen op extreem korte landingsbanen, zoals die in de Alpen veel voorkomen.

Het eerste prototype beleefde zijn eerste vlucht in 1955. Het vliegtuig had een voor die tijd revolutionair vleugelontwerp met een dun profiel en een unieke combinatie van welvingskleppen, intrekbare rolroeren en Krügerkleppen, waardoor de lift significant groter wordt. Het resultaat was, dat de P-16 kon starten vanaf landingsbanen onder 500 meters in lengte terwijl voor landen slechts 300 meters nodig was. De Zwitserse Luchtmacht bestelde 100 P-16s. Het volledige project was gedoemd te mislukken toen de Zwitserse regering, na twee catastrofale ongelukken gerelateerd aan kleine mechanische mankementen, het project stop zette en de volledige opdracht annuleerde. Gelukkig is het revolutionaire vleugelontwerp later toegepast in de allereerste zakenjets gebouwd door Lear Jet. Deze pioniers onder de zakenjets gebruikte veel van de ontwerpelementen van de P-16, die op dat moment als te risicovol werden beschouwd. De waarheid is, het vliegtuig was zijn tijd eenvoudigweg 10 tot 15 jaar vooruit. Helaas zijn geen van de ontwerptekeningen bewaard gebleven en is er nog maar 1 P-16 vliegtuig over, tentoongesteld in het Dübendorf Aviation Museum vlakbij Zürich…

Contact opnemen

Hexagon Metrology B.V. - Nederland, België en Luxemburg

Verkoop, service & ondersteuning Contactgegevens voor uw regio

» Contact

» Aanvraagfomulier

» E-Mail

Hexagon Metrology B.V.
Precision Center Benelux
Van Elderenlaan 1
5581 WJ Waalre
Nederland

Tel: +31 40 222 2210
Fax: +31 40 222 1715



Print Print